8 redenen waarom je geen barterdeals moet sluiten

Een barterdeal kun je eigenlijk wel vergelijken met de ouderwetse ruilhandel. Je ruilt jouw producten of diensten met dat van een ander bedrijf. Meestal gaat het om de promotie van een product. In ruil hiervoor krijg je het product gratis.

Geen gelijke waarde

Bedrijven sturen influencers meestal een gratis product op in ruil voor promotie. Dit doen bedrijven om hun naamsbekendheid op social media te vergroten. Ga bij jezelf eens na wat de waarde is van het product. Kijk ook naar jouw bereik op je blog of social media. Het is bijna nooit van gelijke waarde. Het bedrijf verdiend alleen maar aan de barterdeal terwijl jij alleen maar een gratis product krijgt en geen vergoeding. Let ook op: de inkoopwaarde van een product is vaak veel lager dan de verkoopprijs!

Bedenk goed wat het jou opbrengt

Het maken van een barterdeal is snel gedaan. Denk ook eens na over wat het jou opbrengt. Ruil niet om het ruilen. Heb ik er ook voordeel aan? Een bedrijf wil alleen een barterdeal met jou als zij er daadwerkelijk ook wat aan hebben. Dus denk erover na wat jij ervoor terugkrijgt behalve een gratis product.

Eenmalig

Een barterdeal is vaak eenmalig. Je krijgt een product, maakt er een foto van voor op Instagram of schrijft er een blog over. Als je bij een agency aangesloten zit komt het veel vaker voor dat je er een langdurige betaalde samenwerking aan over houdt.

Gratis foto’s

Bij barterdeals lijkt de samenwerking voornamelijk te gaan over nieuwe foto’s voor het bedrijf. Gratis foto’s. Onderschat je eigen kracht niet! Elke dag ben jij bezig met het opbouwen van je netwerk en dit kost veel tijd!

Geen controle op je eigen gemaakte foto’s

Pas op met de foto’s die je een bedrijf opstuurt naar aanleiding van een barterdeal. Bedrijven bewerken je originele foto en maken er hun eigen logo op. Deze foto’s posten ze op hun eigen social media zonder enige tag of credits naar jou.

Duidelijke afspraken

Als bedrijven je betalen voor een dienst is het een duidelijkere samenwerking. Je maakt concrete afspraken over wanneer het online moet staan bijvoorbeeld of welke hashtags je moet gebruiken. Je voorkomt dus onduidelijkheid!

Jouw dienst niet belangrijk genoeg vinden

Als iemand een barterdeal wil, wil hij je dienst eigenlijk niet betalen. De bedrijven hebben daar dus geen geld voor over. Ze willen wel gebruik maken van je dienst, maar zonder enige vergoeding. Die klanten moet je niet willen. Je wilt een klant die enthausiast is en respect heeft voor jouw dienst.

Geen concrete afspraken

Vaak worden er met een barterdeals geen concrete afspraken gemaakt. Om al deze punten hierboven te voorkomen is het super belangrijk dat je de afspraken en eisen vast legt in bijvoorbeeld een contract. Dit wordt eigenlijk alleen maar gedaan met betaalde en langdurige samenwerkingen. Daarom is het zo belangrijk dat je aangesloten zit bij een agency. Die zorgen dat alles naar wenst verloopt en maakt op duidelijke afspraken met het bedrijf.

Wat vind jij van barterdeals? Wij zijn benieuwd! Kunnen wij jou helpen met een samenwerking? Neem dan gerust contact met ons op.

Bedrijven, Instagram, Samenwerkingen

Geef een reactie