Telefoonverslaving

Het onderwerp telefoonverslaving is de laatste tijd vaak in het nieuws voorbij gekomen. Heel veel mensen, en dan vooral heel veel jongeren, kijken tegenwoordig maar naar beneden, naar hun telefoon.

Elk moment van de dag moeten we even snel op onze telefoon kijken. Stel je voor: misschien heeft iemand je wel een appje gestuurd die je nog niet hebt gelezen. De term ‘telefoonverslaving’ is geen wetenschappelijke term, maar geeft meer een verschijnsel weer van de afgelopen jaren. Er wordt mee bedoeld dat veel mensen steeds meer bezig zijn met hun mobiele telefoon en in paniek raken wanneer ze deze niet bij zich hebben. Het bekende fenomeen de ‘fear of missing out’ (FOMO), de angst om allerlei dingen te missen, past wel bij de term telefoonverslaving. Eén van de redenen waarom onze telefoon zo verslavend is, is omdat het instant gratification (bevrediging) geeft. Je hebt hem altijd bij de hand, en elke keer als je er op kijkt en een nieuw berichtje leest, wordt er een stofje geactiveerd, dat hetzelfde effect geeft als het nemen van drugs. Het geluid van een melding leidt tot het direct pakken van de telefoon om het bericht te bekijken en te beantwoorden.

Hoe zit het dan met telefoonverslaving en (socialmedia) influencers?

Als influencer zit je ook vaak aan je telefoon. Je maakt foto’s voor je blog of social media kanaal, je reageert op berichtjes, je schrijft blogposts etc. Als je zo vaak en lang aan je telefoon zit heb je natuurlijk een grote kans om telefoonverslaafd te raken. Dus hierbij: een aantal tips om je telefoonverslaving te minderen of er misschien zelfs helemaal vanaf te komen.

1: Download een app die je telefoonactiviteit meet. Als je dit doet zie je gelijk hoeveel uur je aan je telefoon zit per dag, iets wat echt je ogen opent.
2: Zet je telefoon op stil. Zo krijg je niet de neiging om op elk berichtje te reageren wat je binnenkrijgt omdat je niet de hele tijd die melding hoort.
3: Neem je telefoon niet mee naar de slaapkamer, je slaapkamer is een plek van rust en die rust wil je niet verstoren door de hele tijd aan je telefoon te zitten
4: Een uur na het wakker worden niet aan je telefoon zitten en een uur voor het slapen gaan je telefoon wegleggen. Op deze manier word je rustig wakker en kan je rustig in slaap vallen.

Ik hoop dat deze tips je helpen om van je telefoonverslaving af te komen of over het algemeen je telefoongebruik te minderen.

Bron: Psyblog.nl
Bron: Cynthia.nl

Kunnen wij jou met jouw social media helpen? Neem dan contact met ons op!

Blogs, Influencers, telefoonverslaving

Geef een reactie