Contentmarketing en branding… Wat is dat?

Als influencer of blogger heb je vast wel eens van de begrippen ‘Contentmarketing’ en ‘Branding’ gehoord, maar heb je geen flauw idee wat het inhoudt. In dit artikel ga ik je hier meer over vertellen!

Contentmarketing

Contentmarketing is een strategische marketingaanpak gericht op het creëren van waardevolle en relevante content om een ​​specifieke doelgroep aan te trekken en te behouden – en uiteindelijk om winstgevende acties van klanten te stimuleren. In jouw geval bijvoorbeeld een nieuwe samenwerking met een leuk bedrijf! Kortom: de juiste taken, werkzaamheden en opdrachten doen om uiteindelijk jouw doelgroep te benaderen. Content marketing wordt door zowel grote ondernemingen als kleine ondernemingen gebruikt. Belangrijk is dat de content relevant en waardevol is, anders heeft de klant bijvoorbeeld een grote lap tekst gelezen wat alles behalve de informatie gaf dan waar de klant nou juist naar op zoek was. Kijk bijvoorbeeld goed naar hoe jij jouw blog schrijft. Past dit bij zowel de klant als jouw doelgroep?

Waarom moet je als influencer Contentmarketing inzetten?
– Jouw blog naar ‘the next level’ brengen;
– Professionele aanpak ten opzichte van jouw klanten;
– Goed aansluiten op jouw doelgroep.

Branding

Branding zorgt ervoor dat jij jouw bekendheid vergroot. Misschien vraag je jezelf af hoe dit vorm wordt gegeven bij influencers. Inmiddels bestaan er ontzettend veel blogs en waarschijnlijk komen er wereldwijd dagelijks weer nieuwe blogs bij. Branding maakt dat je laat zien wat jouw uniek maakt. Het is dus zeker niet zo dat alleen bedrijven branding kunnen toepassen. Bouw jouw brand value op en versterk andere marketingactiviteiten, zoals bij samenwerkingen met bedrijven.

Branding is bouwen aan je merk.

Misschien ben je ook bezig met het professionaliseren van je blog. Naast dat je het super leuk vindt om te bloggen, wil je er wellicht ook wat mee verdienen. Begrijpelijk. Maar hoe pak je dit precies aan? En, hoe omschrijf ik mezelf nu ik mijn werk er van maak? Regelmatig krijgen we de vraag hoe je jezelf nou eigenlijk kunt omschrijven? Tuurlijk voldoen de woorden influencer en blogger gedeeltelijk, maar het is nog zoveel meer. Naast dat jij jouw eigen branding en contentmarketing inzet, bied jij dit óók aan bedrijven. Jij maakt content voor bedrijven, over bedrijven en deelt dit met jouw volgers.

In nog bredere zin kunnen alle activiteiten en contacten met klanten worden beschouwd als branding. Elke vorm van interactie met klanten en de doelgroep bepalen immers de perceptie van het merk. Dus ook de ervaring bij producten en dienstverlening zelf is bepalend voor het gevoel dat een product of merk oproept. Jij, als blogger of influencer, zorgt voor een extra gevoel bij de volgers/lezers. Jouw persoonlijke mening over een merk of product is wat hen inspireert. Dus op de vraag: wie ben ik als blogger en hoe omschrijf ik mezelf naar anderen? Naast dat je een influencer bent, bén jij content creator en maak je content! Of dit betaald of onbetaald is. Vaak vergeten mensen dat influencer veel meer is dan ‘alleen’ invloed hebben. Je runt jouw ‘bedrijf’: foto’s maken, bewerken, teksten schrijven, video’s maken en editen… Er komt nog zoveel meer bij kijken.

Ik hoop dat dit artikel duidelijkheid heeft gegeven over deze begrippen. Heb je nog vragen? Wij helpen je daar graag bij verder. Nieuwsgierig? LET’S CONNECT!

Bron: http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/
Bron: https://www.marketingtermen.nl/begrip/branding

Influencers, Marketing, Social media

Geef een reactie