Grote verandering op Facebook

Heb jij al gelezen over de grote verandering op Facebook? We lazen bij NOS dat er een grote verandering gaat plaatsvinden, namelijk dat er een grotere focus komt te liggen op vrienden en familie. Dus de persoonlijke profielen. Maar wat betekent dit nou eigenlijk voor de bedrijfsprofielen?

Wat is de verandering?

Facebook gaat een van de grootste veranderingen doorvoeren. Groter dan ooit. “Het platform gaat in het nieuwsoverzicht veel meer de nadruk leggen op berichten die afkomstig zijn van vrienden en familie. Berichten van pagina’s van nieuwsorganisaties worden minder belangrijk.” – Bron: NOS, 12-01-2018.

Er werd al eerder over deze verandering gesproken, want eerst wilde Facebook een soort scheiding maken van privé accounts en bedrijfsaccounts. Dat is toen niet doorgegaan, maar deze verandering gaat er wel komen. Zo worden berichten die mensen uitnodigen tot gesprekken en interactie tussen mensen bovenaan geplaatst.

Wat betekent dit precies?

Foto’s en video’s die worden gedeeld door vrienden en familie, waarop veel wordt gereageerd, komen dus bovenaan te staan. Maar dat is wél nadelig voor bedrijfspagina’s. Ook voor bloggers dus die een bedrijfspagina hebben gemaakt.

Het kan dus zijn dat pagina’s een daling zien in hun bereik. Vooral als er dus minder interactie plaatsvindt. Als blogger focus je je voornamelijk op een blog en niet per se alléén op Facebook. Dus in die zin scheelt dat een hoop. Echter blijft een gegeven: “Facebook-pagina’s waar minder interactie plaatsvindt, dus waarvan mensen vooral berichten passief consumeren, kunnen hierbij harder worden getroffen dan pagina’s waar mensen wel op elkaar reageren.”

Waarom deze verandering?

Deze verandering kan ook negatieve gevolgen hebben voor Facebook zelf: minder advertenties, een afname in gebruik en ga zo maar door. Maar waarom doen ze het dan toch? “Volgens Facebook-topman Mark Zuckerberg hebben berichten die passief worden geconsumeerd een negatief effect op gebruikers, zegt hij in een interview met The New York Times. “We willen er zeker van zijn dat onze producten niet alleen leuk zijn om te gebruiken, maar ook goed zijn voor mensen.” (aldus NOS)

Wat betekent dit nu voor JOU?

Misschien vraag je jezelf nu af: en nu? Wat moet ik doen? Onze tip: ga gewoon zo door, zoals je nu al doet. Maar leg niet AL je focus op Facebook. Nog verdere vragen? Wij helpen je natuurlijk graag verder! Neem dus gerust contact met ons op. GET CONNECTED!

Bron: NOS

Influencers, Social media

Geef een reactie